tisdag 19 februari 2013

så miserabelt vackert

jonna d borde ha packat och planerat den kommande flytten i helgen, men istället drog jag till Stockholm och gick bland annat på bio. Jag har så länge jag kan minnas älskat musiken till Les Miserables men aldrig sett själva musikalen, så nu kunde jag inte låta tillfället gå till spillo. Hade egentligen inte så höga förväntningar för musikalfilmer brukar alltid göra mig lite besviken men Les Miserable överaskade. Jo, det är tillfällen där det blir för mycket sång, som gör att det blir lite komiskt av och till, men alla de andra scener som verkligen berör en på djupet, håller filmen uppe på en bra nivå. Anna Hathaway som spelar Fantine har fått mycket ros och jag kan inget annat än hålla med - hon är helt fantastisk och hennes version av I dreamed a dream gav mig gåshud i flera minuter. Dock vill jag lyfta fram Samantha Barks, som storspelar i rollen som Eponine. Hennes tolkning av On My Own lämnar inte en enda själ oberörd och fick hela biosalongen att känna hennes plågsamma smärta. Barks är relativ okänd och sägs ha vunnit rollen över Taylor Swift, och jag hoppas innerligt att man får se henne i andra roller framöver.

(här en liten teaser där Eponine (Samantha Barks) framför On My Own)

1 kommentar:

  1. Jag håller helt klart med dig. Samantha Barks är suverän i den rollen. Fin film.
    Kram.
    Lisa

    SvaraRadera